pondělí 8. srpna 2011

Modrání

Letos bude hodně švestek. Na jaře, když kvetly švestky bylo slunečno a pršet začalo až když kvetly jabloně. Mám švestku, která je trochu cizinka v kraji durancií a kadlátek. Neumí čésky. Prý to je švestka bosenská, ale když jsem ji hledal podle fotek, tak bych řekl spíš srpská. Existuje několik odrůd vyšlechtěných  v Čačaku a já tipuju, že tohle bude čačanská najbolja.
Posledních pár dní na stromě
Tři roky za sebou měla tak pět švestek. Vykvetla a pak to všechno opadalo ještě zelené. Tohle páchá pilatka švesková, taková malá černá vosička. Naklade do švestek vajíčka a ten červík pak zruší i pět švestek. Nechtělo se mi strom stříkat chemicky, tak jsem hledal jak se jí zbavit. Letos jsem zkusil bílé lepové desky, to jsou plastové desky (tak A5) s lepem, na které se pilatky mají nalepit. A nalepily se. Pak jsem dával postřik z keře Quassia Amara. Jsou to piliny ze kterých se udělal takový zelený odvar. Polovina švestek opadala, polovina zůstala. Možná je to rokem a moje snažení bylo zbytečné a možná to trochu zabralo. Taky si víc hlídám co je pod stromem. Už tam nenechávám ty špatné ležet.

Švestky to jsou obrovské, medově sladké, ku přetavení ve slivovici se nehodící, zlato se z nich vyrobit nedá, od pecky nejdou - prostě nejlépe je sníst jen tak.

Několik švestek roste přímo z kmene, nejkrásnější byl ten květ

Nasávají slunce, kterého letos bylo málo. Zvlášť na severním svahu

Žádné komentáře:

Okomentovat